Sluit af met een knal!

finale

Er was eens …

Zo beginnen alle sprookjes en veel verhalen. De start van je presentatie moet goed zijn, en pakkend. Je wilt je publiek meteen meenemen in de wereld die jij gaat beschrijven.

Sterk afsluiten is minstens zo belangrijk. Maar hoe doe je dat?

Ik zie heel veel trainingen en presentaties. En tot mijn spijt moet ik zeggen dat 80% als een nachtkaars uitgaat. 15% blijft nog wat nasudderen en maar 5% eindigt met een ‘wow’!

Van lauw naar Wow

Wat ik vaak zie en hoor, is dat er veel aandacht is voor het verhaal. Goede sheets. Goede opbouw en dan … is het afgelopen. Ineens. De tijd is om of het verhaal, de presentatie, is klaar. Zomaar. Alsof je in een film zit waarvan ze de laatste tien minuten hebben weggeknipt. Herken je het misschien? Je publiek zit je nog aan te staren; vol verwachting van wat komen gaat. Maar volgens jou komt er niets meer. Je voelt het ongemak en murmelt nog wat na: ‘dat was mijn verhaal’ of ‘euh, dank je wel voor je aandacht’. Een lauw einde. Zowel jij als je publiek gaat een beetje verrast naar huis.

Wat ging er mis? Waarom was het niet duidelijk dat je aan het einde van je presentatie was? Hoe sluit je wél krachtig af?

Ik neem je even mee naar de ’10-minuten-regel’ (John Medina kan je daar meer over vertellen). Tijdens je presentatie daalt de aandacht van je luisteraars schrikbarend. Ook al begin je sterk en heb je jouw verhaal zo ingericht dat je elke tien minuten opnieuw de aandacht weet te winnen, aan het einde moet je daar extra moeite voor doen.

Dat heeft een paar redenen:

  • Voor de meeste mensen kost ‘aandacht geven’ veel energie, zelfs als je verhaal boeiend is.
  • Als het einde in zicht is, gaan mensen al nadenken over de volgende ‘afspraak’, als een soort paard dat z’n stal ruikt.
  • Je verhaal moet opbouwen naar een climax, een grande finale. Dan is voor iedereen duidelijk dat je ‘er bent’.
  • Jij wilt dat je luisteraars iets met jouw informatie gaan doen. Dat moet je expliciet maken! Hopen dat ze ‘het’ snappen, is niet goed genoeg.
  • Het laatste wat je vertelt, wordt het best onthouden! Het galmt na.

Geen vragen!

Wat ik veel zie gebeuren is dat de presentator afsluit met een vragenrondje: ‘Zijn er nog vragen?’ ‘Is alles duidelijk?’ Dat moet je nóóit doen. Laat ik er heel streng in zijn: niet, nooit, never doen! Jij geeft namelijk het belangrijkste moment van je presentatie, hét deel dat het best onthouden wordt, weg aan iemand anders. Aan iemand die een vraag heeft. Misschien een goede vraag, maar meestal een irrelevante, oninteressante of suffe vraag. Een vraag waar jij nooit het antwoord op kunt geven dat je graag wilt laten nagalmen.

Als je de ruimte voor vragen wilt geven, doe dat dan vóórdat jij aan je conclusie of finaledeel toekomt.

De Finale

Bewaar jij het beste voor het laatst? Is jouw toetje ook het lekkerste onderdeel van de maaltijd? Je finale moet een kunststukje zijn dat jouw hele presentatie rondmaakt.

Je vat nog eens kort samen wat de belangrijkste punten zijn. Die heb je inhoudelijk en uitgebreid besproken in de kern van je verhaal. Door deze samen te vatten neem je jouw publiek weer even mee. En als het goed is, heb je jouw verhaal zo opgebouwd dat de conclusie eigenlijk een logisch gevolg is: na A, B, C en D volgt E.

In je conclusie zit altijd iets wat je van de anderen wilt. Een call-to-action. Dat kan zijn dat ze iets moeten gaan onthouden, iets moeten gaan doen of iets moeten nalaten. Je afrondende zin − je moraal of conclusie − sluit je verhaal af. Er is nooit meer twijfel of jij klaar bent. Net zoals bij een sprookje: … en ze leefden nog lang en gelukkig.

2018-04-18T07:18:33+00:00By |Presenteren|
Meteen beter presenteren
Speciaal voor Zelfstandig Professionals zoals jij heeft Maarten een checklist ontwikkeld waarmee jij jouw presentatie optimaal kunt voorbereiden. Een voorbereiding die garant staat voor een presentatie met impact!
Meteen meer rendement
Speciaal voor Zelfstandig Professionals zoals jij, heeft Thijs een checklist ontwikkeld waarmee jij jouw onderhandeling optimaal kunt voorbereiden. Een voorbereiding die garant staat voor beter rendement.