De belangrijkste knop op je laptop

Durf jij een punt te zetten?

toetsten-losQwerty: de eerste zes letters op je toetsenbord, maar zeker niet de belangrijkste toetsen. Welke zijn dat dan wel? Is er een verschil tussen de toetsen? En wat heb je daar als presentator aan?

Ik beloof je, aan het einde van deze blog kijk je voortaan anders naar de toetsen. Als presentator is er één toets die je zeker moet kennen!

Licht aan?

Geef maar toe. Als je een presentatie geeft en je gebuikt een beamer, dan blijft die beamer 99% van de tijd aanstaan. Je start misschien nog zonder lichtbak, maar al snel wil je jouw sheets laten zien. Natuurlijk zijn dit sheets die je verhaal ondersteunen en niet je verhaal vertellen, maar toch, je publiek ziet sheets en licht op de muur achter je. Doe jij het ook zo?

Waarom doen veel presentatoren dit, terwijl er toch een ‘mute’-knop op elke beamer zit? Met die mute-knop zet je het licht uit, zonder de beamer uit te zetten. In theorie een mooie uitvinding, die in de praktijk zeer weinig wordt gebruikt.

Ik heb wel een idee waarom dat zo is, tenminste, als je een beetje op mij lijkt. Want ik heb me daar ook jaren ‘schuldig’ aan gemaakt. Het zit namelijk zo …

Gemak dient de mens

Je formuleert je verhaal. Je vat dit goed samen in een stel ondersteunende sheets en maakt een mooie PowerPoint-presentatie (of Prezi). Hup, op je laptop en voor de zekerheid op een USB-stick. Klaar ben je. Je komt binnen op je presentatie- of trainingslocatie en ziet de beamer al staan (of hangen). Aansluiten die laptop, testen of het werkt en gaan! Maar je neemt niet de moeite om bij deze (onbekende) beamer op zoek te gaan naar de mute-knop. Er zit ook geen gebruiksaanwijzing bij, dus laat maar.

De groep komt binnen. De beamer staat al aan, want anders moet je die eerst weer laten opwarmen. En stel je voor dat dat niet snel genoeg gaat. Kortom, vanaf het begin van je verhaal staat die lichtbak aan en heb je een sheet achter je geprojecteerd staan.

Makkelijk … voor jou!

Attentie graag!

Maar niet makkelijk voor je publiek, dat al die tijd wordt afgeleid van jouw persoon. Net als bij vliegjes gaat de aandacht van mensen naar het ‘lichtste’ punt in een ruimte. En dat is in dit geval naar de beamer, terwijl de aandacht naar jou moet gaan! Jíj bent de presentator. Jíj maakt het verschil. Als dat niet zo, is kun je je verhaal beter inspreken en naar je publiek mailen. Je gaat immers het ongelijke gevecht aan met de 2000 lumen van de beamer. En die tegenstander help je zelf ook nog in het zadel. Hoe moeilijk kun jij het jezelf maken?

Winnen met een ‘punt’

Toch is het winnen van deze wedstrijd erg makkelijk, als je maar weet hoe! Hoe zorg jij ervoor dat jij het enige licht op het podium bent? Wat moet je doen om de beamer vóór jou te laten werken in plaats van tegen jou?

Punt. Punt? Ja, punt. Zet je beamer aan, sluit je laptop aan en druk op de ‘punt’-toets. Tadaaa, het leven is soms zo gemakkelijk. De punt-toets op je laptop is namelijk een soort mute-knop! Dat geldt bij zowel Appels als Windows. Voor alle systemen geldt: punt = uit.

Voor altijd onthouden

Er is dus wel degelijk een verschil tussen de functies van je toetsen. Tijdens een presentatie is er eentje de baas: punt.

Natuurlijk, een beamer mag. Sheets, PowerPoint-presentatie? Mogen ook, maar alleen met korte flitsen. Zodra jij het woord weer neemt, is het ‘punt’. Lichtbak uit, aandacht naar jou.

Punt!

2018-04-18T07:18:07+00:00By |Presenteren|
Meteen beter presenteren
Speciaal voor Zelfstandig Professionals zoals jij heeft Maarten een checklist ontwikkeld waarmee jij jouw presentatie optimaal kunt voorbereiden. Een voorbereiding die garant staat voor een presentatie met impact!
Meteen meer rendement
Speciaal voor Zelfstandig Professionals zoals jij, heeft Thijs een checklist ontwikkeld waarmee jij jouw onderhandeling optimaal kunt voorbereiden. Een voorbereiding die garant staat voor beter rendement.